Vervuild sanitair, een ophoping van overtollige spullen en chaos in de kledingkasten. Wat doe je als je je huishouden niet op orde krijgt? Dan bel je mr. Ria Stikkelman (49). Zij zorgt als Huishoudorganizer voor structuur. Daarnaast kan ze met haar juridische achtergrond ook helpen bij erfenisplanning en thuisadministratie. Door: Monique van der Gaag
‘Op maandagmiddag om vier uur krijg ik de meeste telefoontjes. Tegenwoordig is de schaamte minder groot als mensen mij inschakelen om hun huis weer op orde te krijgen. Maar ik doe meer dan huizen opruimen’, zegt mr. Ria Stikkelman (49), die vanuit haar juridische achtergrond ook kan helpen bij erfenisplanning en thuisadministratie.
‘Achterstand in je huishouden ontstaat vaak door een traumatische gebeurtenis en/of een te zware belasting gedurende een lange periode. Er is een gehandicapt kind, waar alle aandacht naar toe ging. Of je kreeg het te druk door de langdurige mantelzorg voor je oudere, alleenstaande vader. Voor je het weet, heb je chaos thuis. Mijn hoofdtaak is rust en ruimte in huis en hoofd te brengen. Tips geef ik ook.’ De Huishoudorganizer uit Leiden is aangesloten bij de beroepsvereniging voor organizers. ‘Jonge mensen hebben geen schroom meer om bij een professional aan te kloppen als ze iets niet kunnen. Ze vinden ook dat ze niet alles zelf hoeven te kunnen.’ Dat maakt de stap kleiner om een professional in je rommelige huis toe te laten. Zelf vindt ze opruimen leuk. ‘Echt waar! Opruimen kun je leren. Ik noem het organizen. Want dat is het: orde en structuur aanbrengen.’
Inspiratie ‘Waar ik de inspiratie vandaan haal?’ Mijn moeder was vijftig jaar geleden hoofd Huishouding van een Kinderziekenhuis in het Gooi. De kakkerlakken liepen daar door de keuken en de spinnenwebben hingen aan de muren. Ze ontsloeg de schoonmaakploeg onmiddellijk’, griezelt ze. ‘Als ambassadeur voor de Leidse regio van Inzameldoelen.nl heb ik de ervaring dat mensen gemakkelijker afstand doen van hun overtollige spullen als ze weten dat ze er een ander blij mee maken’, verklapt ze. ‘Of mijn eigen kamer vroeger netjes was? Ja hoor, maar dat heb ik ook moeten leren’, glimlacht de Huishoudorganizer. ‘Mijn eigen kinderen doen taakjes, die bij hun leeftijd passen. Ik poetste thuis de schoenen. Mijn zus kookte en mijn broer deed weer andere dingen.’
Nieuw begin ‘Pak één ding aan en maak dat af. Je hoeft niet te wachten tot het weer kerst is. Dat vertel ik dan ook aan mijn klanten. Tegenwoordig is de schaamte overigens minder groot als mensen mijn inschakelen om hun huis weer op orde te krijgen.’Ik werk samen met mensen. Het eerste contact is telefonisch. Op maandagmiddag om vier uur krijg ik de meeste telefoontjes. Daarna kom ik thuis kijken. Het moet klikken, het vertrouwen moet er zijn. Ik help met het ordenen van de administratie als dat nodig is. Bij opruimen hoort ook de zaak op een andere manier gaan aanpakken. Op een manier die werkbaar is. Ik zie wel eens heel veel onuitgepakte weekendtassen staan. Met in elke tas een deodorant. Dan staan er vijf deo’s. Als je dingen goed regelt, bespaart dat nog geld ook!’
Fotobijschrift: Ria Stikkelman brengt orde in chaotisch huishouden. Ria Stikkelman brengt orde in een chaotisch huishouden. ‘Ik help alleenstaande seniore dames hun huis op te ruimen en ik ben ook behulpzaam bij erfenisplanning en thuisadministratie. ‘Mijn hoofdtaak is rust en ruimte in huis en hoofd te brengen. Tips geef ik ook.’ Meer informatie op Stikkelman Organizing. (Foto: Monique van der Gaag)