Voor veel mensen rijst dagelijks de vraag: hoe combineer ik mijn werktijd met mijn bereikbaarheid?
Hoe zorg je ervoor dat je klanten je bereiken en je ook je werk doet?
Je verzet meer werk wanneer je ongestoord aan een stuk door aan een klus werkt. Een middel hiertoe is het gebruiken van zogenaamde bloktijden. Blok bijvoorbeeld tussen 10 en 12 uur, en tussen 14 en 16 uur. In deze blokperiodes neem je je mobiel niet aan. Je reageert niet op mail noch op sms’jes. Nee, je werkt aan die ene klus.
Hoe moet het in mijn blokperiodes met mijn klanten?
Wanneer je bloktijd voorbij is, luister je je voicemail af, je leest je mails en sms’jes. Vervolgens reageer je direct op deze berichten.
Hoe weten mijn klanten dat ik contact met hen opneem na een bloktijd?
Je kunt je voicemailboodschap aanpassen en bijvoorbeeld je bloktijden noemen. Of je vertelt in je voicemailboodschap dat de beller je ook kan mailen (noem je emailadres). Je kunt ook kiezen voor het niet laten inspreken van berichten op je voicemail.
Welke bloktijd voor jou geschikt is, hangt af van je klanten en je bioritme. Bellen je klanten je juist tussen 10 en 12 uur, blok voor 10 uur. Werk je beter ’s avonds, blok dan. Bedenk dat de blokuren 10 – 12 en 14 – 16 vergadertijden voor bedrijven kunnen zijn. Kantoormensen zijn dan vaak onbereikbaar
Hoe kan ik het beste reageren na mijn bloktijd?
Is een mail of ingesproken bericht je duidelijk? Laat dit de verzender weten. Mail of stuur een Direct Message (Twitter) dat je het bericht gelezen en/of begrepen hebt. Soms is een simpel Oke in je bericht al genoeg. Je kunt er ook voor kiezen je bellers direct terug te bellen. Je luistert je voicemail dan niet af. Het is aan jou om dit voor jezelf in te schatten.
Wil je gaan werken met bloktijden en heb je dit nog nooit gedaan? Bedenk dat na 42 keer doen van een nieuwe gewoonte, je brein dit als een gewoonte kent. Wanhoop dus niet bij poging zes wanneer je je niet aan je bloktijd houdt…
Succes!